události
HomeMagazínJediný domácí režisér na festivalu v Cannes: György Kristóf začal natáčet dystopický...

Jediný domácí režisér na festivalu v Cannes: György Kristóf začal natáčet dystopický taneční thriller Bunker

- Reklama -aktualita

V historii české kinematografie je zatím prvním a jediným domácím režisérem, jehož film byl oficiálně vybrán do soutěžní sekce prestižního festivalu Cannes. György Kristóf představil svůj filmový debut Out v světové premiéře v roce 2017. Včera začal natáčet druhý celovečerní film s názvem Bunker. První klapka padla v Budapešti.

Tento projekt, jedinečný i na světové scéně, má podle tvůrců potenciál ukázat slovenské filmové umění ve zcela novém stylu. Dystopický taneční thriller Bunker totiž nebude vyprávěn klasickými filmovými prostředky, ale využije výhradně jazyk tance, aby mluvil o dynamice moci, která formovala politickou scénu v posledních dekádách.

„Toto dystopické sci-fi vychází z naší traumatu z politických změn, které nastaly po pádu komunismu v roce 1989 v zemích východní Evropy a bohužel trvají dodnes. Bude to reflexe zneužívání moci, korupce i síly sjednoceného hlasu lidí. Má sloužit jako zrcadlo pro lídry a jejich moc, ale i našeho vztahu k nim, „říká György Kristóf.

Tento projekt, jedinečný i na světové scéně, má podle tvůrců potenciál ukázat slovenské filmové umění ve zcela novém stylu

Hluboko pod povrchem, v podzemním bunkru, žije velká skupina lidí. Mladí a staří, ženy a muži sdílejí společný osud věznění. Je to jediný způsob života, jaký kdy poznali. Skupinu mají pod dohledem dozorci, kteří se až strašidelně podobají jeden na druhého. Až do dne, kdy tento systém zkolabuje. Jednou v noci se vězni odhodlají uprchnout do neznáma. S využitím síly mystického stvoření se Sedm stává vůdcem skupiny toužící po osvobození. Jak však roste jeho síla, narůstá i jeho ego, a ze strachu, že přijde o svou moc, se z něj stává krutý despota.

Filmový příběh vyprávěn tancem a pohybem je kreativní spoluprací Györgye Kryštof s mezinárodně oceňovaným choreografem, rodákem ze Slovenska, který již dvě dekády působí v Belgii, s Antonem Lachký. Postavy ztvární tanečníci ze Slovenska, Francie, Maďarska, Německa, Rumunska, Ruska a Velké Británie.

„Jsem přesvědčen, že je možné vyprávět srozumitelný filmový příběh beze slov, pouze prostřednictvím tanečního jazyka. A přece existuje mnoho tanečních filmů, které spíše připomínají abstraktní choreografie natočené na kameru, bez řádně vystavěných postav, děje či filmového jazyka. I když jsme se snažili, nedokázali jsme najít žádnou vhodnou referenci pro náš projekt, „vysvětluje György Kristóf.

Před natáčením probíhaly intenzivní čtyřtýdenní zkoušky, během kterých se tvořil celý filmový příběh a zkoušeli se postavy. Autoři a tanečníci byly ve zkušebně každý den deset hodin.

„Bunkr je specifickým filmem, kromě fyzicky náročných tanečních zkoušek jsme spolu hledali jazyk tance i filmovou řeč, se kterými lze příběh vyprávět. Byla to nová zkušenost pro každého z našeho mezinárodního týmu, protože jsme vstupovali na nové území – museli jsme sladit odlišné světy filmu a tance, které se při tvorbě tohoto filmu setkávají, stejně jako za pochodu upravovat samotný příběh, aby byl v souladu s tanečníky i našimi zkušenostmi, „popsal György Kristóf. „Bunkr se od jiných filmů liší i tím, že samotný příběh a jeho vizuální podoba se nedají důkladně naplánovat předem. Mnohé nápady vznikaly či zanikaly a mnohé se transformovaly přímo na místě, v jakémsi kreativním náboji, který jsme si na zkouškách vytvořili. Byla to zajímavá výzva a těšíme se, že to vše můžeme nyní přetvářet do filmové podoby během třítýdenního natáčení, „dodal.

Hlavní ženskou postavu ztvární Judith State, rumunská herečka a tanečnice, kterou fanoušci rumunské kinematografie mohou znát z oceňovaného filmu Christia Puiu Sieranevada. Po natáčení filmu Bunker bude hrát ve filmu dalšího známého rumunského režiséra Cristiana Mungiua Tata muta Muntii.

Za obrazovým ztvárněním unikátního projektu stojí maďarský kameraman Gergely Pálos, mezi jehož nejvýraznější díla patří práce na filmech švédského režiséra Roye Anderssona – Holub seděl na větvi a přemýšlel o životě, který získal Zlatého lva za nejlepší film na filmovém festivalu v Benátkách v roce 2014 a O nekonečnosti, který získal Stříbrného lva pro nejlepšího režiséra na festivalu v Benátkách.

Bunker vzniká v Slovensko-maďarsko-české koprodukci. Do Slovenská kin ho přinese distribuční společnost Filmtopia.

Výrobu filmu podpořil Audiovizuální fond a Fond na podporu kultury národnostních menšin.

- Reklama -podnikatel
- Reklama -PR články
Must Read
- Reklama -PR články
Related News
- Advertisement -podnikatel